افسردگی و اینترنت: افراد افسرده چگونه از اینترنت استفاده می‌کنند؟

افسردگی و اینترنت چه ارتباطی با هم دارند؟ طبق مطالعه‌ای که برای یافتن پاسخ اینکه افراد افسرده چگونه از اینترنت استفاده می‌کنند؟ صورت گرفته است، نتایج زیر به دست آمده است.

رابطه بین افسردگی و اینترنت

مطالعه‌ای در دانشگاه علم و فناوری میزوری نشان داده است که استفاده از فناوری چگونه می‌تواند تسکین روانی ایجاد کند. در سال ۲۰۱۱ گروه ۲۱۶ نفره‌ای از دانشجویان داوطلب شدند که فعالیت اینترنتی‌شان به طور ناشناس ردیابی شود. پژوهشگران میزان استفاده‌ی این افراد از اینترنت و فعالیت‌های آنلاین آن‌ها را در طول آن سال تحصیلی اندازه گرفتند.

پژوهشگران در پایان مطالعه داده‌های ناشناس دانشجویانی را که برای درمان علائم افسردگی به مرکز خدمات سلامت دانشگاه مراجعه کرده بودند را بررسی کردند. یکی از مولفان این پژوهش می‌گوید:

«ما به چندین ویژگی استفاده از اینترنت پی‌بردیم که با افسردگی در ارتباط‌اند؛ مثلا افرادی که نشانه‌های افسردگی دارند معمولاً از ایمیل استفاده خیلی زیادی می‌کردند و برخی دیگر از مشخصه‌های رفتار افراد افسرده در استفاده از اینترنت عبارتند از:

  • تماشای خیلی زیاد ویدئو
  • میزان خیلی زیادی بازی آنلاین
  • و همچنین گفتگوهای طولانی اینترنتی

 این مطالعه نشان داده است افرادی که دچار افسردگی هستند خیلی بیشتر از اینترنت استفاده می کند. چرا؟ یک فرضیه این است که افسرده‌ها بیش از عموم مردم احساسات منفی را تجربه می‌کند و با روی آوردن به اینترنت به دنبال بهبود روحیه‌ی خود و یافتن تسکین هستند.

مثلاً رفتارهای احساسی خود را در نظر بگیرید. در پاسخ به محرک‌های داخلی چه کار می‌کنید؟ خیلی از افراد وقتی حوصله‌شان سر می‌رود به دنبال هیجان به سراغ سرخط‌های خبری مهیج می‌روند. وقتی حس می‌کنیم استرس بر ما غالب شده است به دنبال آرامش می‌گردیم و شاید در سایت‌هایی مانند پینترست یا اینستاگرام بتوانیم قدری تسکین پیدا کنیم. وقتی احساس تنهایی می‌کنیم جاهایی مانند فیس‌بوک و توییتر ما را به سرعت وارد ارتباطات اجتماعی می‌کنند.

این‌ها راه‌حل‌های همه کاره‌ای برای بسیاری از تلاطم‌های روزمره‌ی ماست: از کسب اطمینان از اهمیت‌مان یا حتی صرف موجودیت‌مان با بررسی اینکه آیا کسی به ما نیاز دارد یا اصلا به ما توجه می‌کند تا یافتن مفری از لحظات کم ارزش‌تر زندگی.

 به این ترتیب وقتی عادتی شکل گرفت مانند قلابی ما را گیر می‌اندازد.

برگرفته از کتاب: قلاب، نوشته‌ی نیر ایال، ترجمه سعید قدوسی نژاد. انتشارات آریانا قلم.

دانلود رایگان صفحاتی از کتاب: قلاب


مقاله‌های مرتبط:


Photo: Unsplash.com